Alt du trænger til at vide om VR
Har du ikke hørt om virtual reality (VR)? Det er i så fald underligt, for VR er i gang med at stikke helt af – men nyt er det absolut ikke.
Virtual reality, eller virtuel virkelighed, som vi ville sige på godt dansk, har vært en et varmt emne inden for tech-miljøet i årevis. Nu er det flere løsninger tilgængelige i butikkerne.
Men hvad er VR egentlig?
– Man må slet og ret prøve VR for at forstå, hvad det er, forklarer VR-ekspert Christer-André Fagerslett fra VR-selskapet Dimension 10. Han fortsætter:
– Helt kort fortalt er virtual reality en computerskabt verden, som du bliver fuldstændig opslugt af. Det handler om en realistisk følelse af tilstedeværelse i en computerskapt verden.
Han forsikrer os om, at vi snart vil forstå, da SMART nemlig skal teste HTC Vive, som er et af de hotteste stykker udstyr, som findes inden for VR lige nu.
Når man tager VR-brillene på, bliver man visuelt separeret fra den virkelige verden – og ser, hører og bevæger sig rundt i et fiktivt univers.
Og det er sandt, som Fagerslett sier, at man slet og ret må opleve det for virkelig at forstå, hvad VR er. Ved hjælp af et par VR-briller, som dækker øjnene fuldstendigt, oplever vi en helt anden virkelighed.
I oktober kom Sonys VR-satsning, Playstation VR, som er kompatibel med Playstation 4.
I disse dage rulles VR-teknologien ud for fuld skrue. Det er ikke længere noget, som kun er forbeholdt de særligt interesserede: Du finder 360-graders billeder og videoer i Facebook-feeden, stadig flere smartphones understøtter teknologien og både VR-briller og 360-kameraer er pludseligt tilgængelige til en overkommelig pris.
Hvis du troede VR var noget nyt tager du grundigt fejl. Fagerslett har arbejdet med VR i godt fem år og er blandt dem som har allermest erfaring med VR i Norge.
Ligeledes er Fagerslett og på sin vis «sent ude».
200 år gammel idé
Vi skal spole tiden helt tilbage til 1838 for at finde de første forsøg på at skape en virtuel virkelighed, skriver Mashable.
På denne tid opdagede den britiske fysiker Charles Wheatstone, at hjernen forstod todimensionelle billeder som tredimensionelle, når man så på to ens billeder gennem et kikkertlignende apparat, et såkalt stereoskop – som bygger på nøjagtig det samme designprincip, som dagens lavbudget VR-headset og Google Cardboard, hvor man blot lægger sin smartphone ind og bruger den som skærm.
STEREOSKOP: Billedet viser en variant af stereoskopet, som Charles Wheatstone opfandt. Det er dog imidlertid ikke klart, netop hvornår netop dette apparat blev lavet. Foto: Pixabay
Men innovationen stoppede selvsagt ikke der. Ifølge teknologisiden The Memo blev en flysimulator udviklet så tidligt som i 1929, det første headset kom i 1961 og i 1962 lavede amerikaneren Morton Heilig, som af flere bliver kaldt VR-teknologiens far, en 3D-film-simulator han kaldte for Sensorama.
VR-flop på 90´erne
Enkelte pionerer så tidligt potentialet i virtual reality, men selv om viljen var der, tog det tid, før teknologien kunne give forbrugeren en oplevelse, som var virkelighedsnær nok.
Dem der voksede op i 90’erne husker måske VR-simulatorerne, som stod i indkøbscentrene. På omtrent samme tid lancerede spilproducenter som SEGA og Nintendo også sine egne VR-enheder, som ifølge The Memo floppede stort på grund af høje priser, alt for høje forventninger efter massiv medieomtale – og fordi brugeroplevelsen ikke var god nok.
– VR floppede først og fremmest i 90’erne fordi det simpelt hen ikke fungerede ordentligt. Maskinerne havde ikke nok regnekraft til at producere mange nok billeder per sekund og god optik var alt for dyrt for privatpersoner, forklarer Fagerslett.
Dagens VR-udstyr har relativt billig/ringe optik som fordrejer billedet kraftigt, men dagens computere er i stand til at kompensere for dette digitalt. Dette var tidligere umuligt.
Nu er VR omsider her, og Fagerslett er sikker på at VR inden for kort tid vil blive allemandseje.
Hvorfor kommer VR nu?
De seneste års udbredelse af smartphones – med skærme med høj opløsning, og med accelerometer, gyroskop og magnetometer, som registrerer hvordan du bevæger telefonen – er noget af det, som har været avgørende for at VR nu vil få et kommersielt gennembrud, ifølge Fagerslett.
Denne teknologi har eksisteret længe – og er blevet benyttet blandt andet i militæret – men med masseproduktion af disse komponenter er priserne faldet kraftigt.
Et andet viktigt moment er, at mange centrale aktører med tykke tegnebøger har investeret gevaldigt i VR-teknologien. Facebook køpte Oculus i 2014 til svimlende 20 milliarder kroner. Google satser også tungt på VR og både spil- og mobilproducenterne er i fuld sving med udvikling af både software og hardware.
Hvad kan VR bruges til i dag?
Vi hører meget om hvordan VR vil forandre vores hverdagen i fremtiden, og hvor virkelighedsnære nogle av VR-oplevelserne føles – men hvis man køber sig VR udstyr i dag, hvad er så egentlig tilgængeligt?
– Det afhænger helt af, hvilket headset du køber. Mange er nok ikke klar over det, men det er kun Valve, spiludvikleren som sammen med HTC har lavet HTC Vive, som arbejder mod at støtte alle VR-headsets på markedet. Oculus har spærret sit indhold for konkurrenterne, forklarer Fagerslett.
Af indholdet som er tilgængeligt nu, er det særlig spil som er populære: Adventure-spil, udforskende spil, forskellige racerspil, skydespil og gyserspil.
POPULÆRT MED SPIL: VR vil antageligvis blive brugt til langt mere end underholdning, men i dag er det VR-spil, som er det mest populære brugsområde.
Ellers er der også indhold tilgængeligt indenfor undervisning og oplæring, 360-film og pornobranchen har fået øjnene op for teknologien. Derudover har enkelte aktører i boligbranchen kastet sig på VR-bølgen. Bolig- og produktvisualisering er spået til at blive stort, og ifølge Forbes vil VR revolutionere, hvordan vi shopper.
Men det er ikke bare at købe sig et Oculus Rift- eller HTC Vive-headset. Har du ikke den rette PC, så vil du ikke engang få startet spillene. Har du en gaming-PC fra tidligere kan du ganske enkelt kontrollere om den er VR-ready ved hjælp af en test på Steam, forklarer Fagerslett.
– Det er chokerende få laptops, som er gode nok lige nu, men har du en kraftig gaming-PC, kan det ske at du ikke behøver at opgradere den. Bygger du en PC selv til omkring 15.000 kroner, så har du en maskine, som er god nok til det som er tilgængeligt i dag, siger han.
Dette må du passe på
Inden så længe er der blevet forsket lidt mere på følgevirkningerne af VR-brug, men Fagerslett forsikrer os om, at hverken ham selv eller nogen han kender i VR-miljøet har fået skader.
– Enkelte oplever svimmelhed og falder, når de prøver VR for første gang – og det kan jo være lidt skræmmende. Ellers er der mange som får lidt kvalme, forklarer han.
Hvis man får kvalme bør man stoppe med at spille med det samme. For hvis du allerede har lidt kvalme, så vil det kun blive værre af at spille videre – men farligt er det mest sandsynligt ikke.
– Det er en tilvænningssag for mange, men nogen får kvalme hver gang de prøver. Det er slet og ret urinstinktet i os, som gør at nogen reagerer på denne måde. Hjernen kontrollerer hele tiden om sansene har ret, og hvis de ikke har det, så får du kvalme. Det er som om du har spist gift og kroppen vil skille sig af med den, fortsetter Fagerslett.
Ellers advarer han børn under 12 år mod at bruge VR, fordi de forskellige headsets hovedsageligt er tilpasset voksne. På enkelte briller kan man justere afstanden mellem linserne, men for små børn vil afstanden alligevel være for stor. Dette gør, at øjnene tvinges til at se i hver sin retning, noget som ifølge Oculus kan føre til ubehag og negative indflydelse på helbredet.
IKKE FOR BØRN: Det kan være skadeligt for små børn at bruge VR-briller fordi afstanden mellem linserne ikke er tilpasset bredden mellem børns øjne. Her fremviser Fagerslett et Oculus Rift-headset (t.v.) og et HTC Vive-headset. Foto: VG Partnerstudio
Til slut får SMART lov at lege med et HTC Vive. Efter at have skåret meloner med fiktive sværd, beskyttet en borg med pil og bue, kastet granater i Arizona, set en 360-graders kortfilm fra et fiktivt verdensrum og lavet glitrende og farverige kunstværker i 360 grader, så er konklusionen klar:
VR er sjovt, meget er imponerende godt lavet og det er faktisk en anelse trættende i længden (VR-træning bliver helt klart en ting, folkens).
Indhold produceret af VG Partnerstudio for Komplett
Oprettet: 07.07.2016
Sidst opdateret: 28.02.2017